تبیین عوامل موثر بر خطر حذف کشتی از بازی های المپیک و ارایه راهکارها (کاربرد روش تصمم گیری دیماتل)

نویسندگان

  • حسن معصومی استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس، ایران
  • سید حسین قریشیان کارشناس ارشد مدیریت مالی دانشگاه آزاد اسلامی بابل، مازندران، ایران
  • مهدی پاژوند کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد هرمزگان، ایران
چکیده مقاله:

ورزش کشتی یکی از ورزش های سنتی، محبوب و پرطرفدار در کشور ما محسوب می شود که ریشه در فرهنگ و سنن ایرانیان دارد. شورای اجرائی کمیته‌ی بین‌المللی المپیک، در فوریه‌ی ۲۰۱۳، پیشنهاد کرد که ورزش کشتی از سال ۲۰۲۰ از عرصه‌ی پیکارهای المپیک حذف و در 8 سپتامبر تصمیم به باقی ماندن آن گرفت، اما خطر حذف کشتی، در رقابت با ورزش های دیگر، همچنان باقی است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی و رتبه بندی عوامل موثر در خطر حذف کشتی از بازی های المپیک است. این تحقیق، توصیفی، از نوع پیمایشی و همبستگی بوده که به صورت میدانی اجرا شد. جامعه آماری شامل مدیران کمیته ملی المپیک، فدراسیون کشتی و مربیان فعال کشتی است. حجم جامعه آماری بر اساس سرشماری 79 نفر تعیین شد. ابزار اندازه گیری، پرسشنامه محقق ساخته است. روایی و پایایی پرسشنامه، با اجماع نظر خبرگان و آزمون آلفای کرونباخ (86% = α) تایید شد. این عوامل در گام اول با مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق و مذاکره با خبرگان استخراج شد. در گام بعد، عوامل با استفاده از آزمون فریدمن رتبه بندی شدند. با استفاده از روش تصمیم‌گیری دیماتل، الگوی روابط علی مولفه ها نیز طراحی شد. نتایج تحقیق نشان داد، عوامل ششگانه مدیریتی، فنی، تجاری، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی به ترتیب از عوامل مهم و موثر خطرزا در حذف کشتی از بازی های المپیک هستند. عوامل مدیریتی بیشترین و عوامل سیاسی کمترین رتبه و میزان اهمیت را در این زمینه دارا هستند. بر اساس مدل از نظر تاثیرگذاری، عوامل مدیریتی از بیشترین تاثیرگذاری و تعامل با متغیرهای دیگر و عوامل فرهنگی نیز از کمترین تاثیرگذاری برخوردار هستند. سازمان های متولی ورزش کشتی باید به این عوامل اثرگذار توجه و روش ها و ابزارهای مختلفی را بکار گیرند تا با کسب مزیت رقابتی نسبت به سایر ورزش ها، حضوری دایمی و مستمر در عرصه بازی های المپیک داشته باشند.

برای دانلود باید عضویت طلایی داشته باشید

برای دانلود متن کامل این مقاله و بیش از 32 میلیون مقاله دیگر ابتدا ثبت نام کنید

اگر عضو سایت هستید لطفا وارد حساب کاربری خود شوید

منابع مشابه

تحلیل حضور کشتی ایران در بازی های المپیک: از لندن تا لندن

هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت کشتی ایران در بازی‌های المپیک است. از مهم‌ترین یافته‌های این پژوهش می‌توان به رابطۀ مثبت و معنادار بین مجموع مدال‌ها و تعداد کشتی‌گیران هر دوره (مجموع کشتی آزاد و فرنگی) اشاره کرد. همچنین، بین مجموع مدال‌های کسب‌شده در کشتی آزاد و فرنگی تفاوت معناداری وجود داشت. با‌این‌وجود، بین تعداد مدال‌های طلای کسب‌شده در این دو رشته تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه‌بر‌این، بی...

متن کامل

شناسایی و رتبه بندی عوامل نوسان عملکرد کشتی ایران در بازی های المپیک

هدف: هدف از این مطالعه شناسایی و رتبه بندی عوامل نوسان عملکرد کشتی ایران در بازی های المپیک است. روش شناسی: با استفاده از نمونه گیری هدفمند و در دسترس 110 نفر از جمله مدیران فدراسیون کشتی و هیأت های استانی (25 نفر)، دانشگاهیان صاحب نظر (15 نفر)، مربیان درجه یک کشور (30 نفر) و کشتی گیران نخبه در سطح ملی (40 نفر) به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش یک پرسشنامه محقق ساخته ب...

متن کامل

تحلیل حضور کشتی ایران در بازی های المپیک: از لندن تا لندن

هدف از این مطالعه، بررسی وضعیت کشتی ایران در بازی های المپیک است. از مهم ترین یافته های این پژوهش می توان به رابطۀ مثبت و معنادار بین مجموع مدال ها و تعداد کشتی گیران هر دوره (مجموع کشتی آزاد و فرنگی) اشاره کرد. همچنین، بین مجموع مدال های کسب شده در کشتی آزاد و فرنگی تفاوت معناداری وجود داشت. با این وجود، بین تعداد مدال های طلای کسب شده در این دو رشته تفاوت معناداری وجود ندارد. علاوه بر این، بی...

متن کامل

شناسایی و رتبه‌بندی عوامل موثر بر بهره‌وری سازمان با استفاده از مدل دیماتل

بهبود کیفی عامل کار، کسب مهارتهای جدید وشناسایی عوامل دیگر به سازمان کمک می کند در جهت ارتقای خود تلاش کند. هدف این مطالعه شناسایی مؤثرترین عامل­ها برای ارتقای بهره­وری سازمان می­باشد. این تحقیق به لحاظ روش از نوع پیمایشی و از حیث هدف، کاربردی است. برای جمع آوری داده های پژوهش، پرسش نامه ای تهیه، با بررسی نظر خبرگان و استفاده از آزمون کرونباخ روایی و پایایی سؤالات مورد سنجش قرار گرفته است. تجزی...

متن کامل

بررسی میزان استفاده جوانان از بازی های رایانه ای و عوامل موثر بر آن

اولین رسانه رایج مبتنی بر رایانه، بازیهای رایانهای بودهاند که، در دهه های پایانیقرن بیستم، شیوع و گسترش حیرت انگیزی داشتهاند. این رسانه که از تلفیق تلویزیون و رایانه به وجود آمده، کم کم به رقیب پر قدرت تلویزیون تبدیل شده و جای آن را در فعالیت های فراغتی بسیاری از مخاطبان، به ویژه کودکان و جوانان، گرفته است. هدف این تحقیق، شناخت نحوه و میزان استفاده جوانان از بازی های رایانهای و نیز علل وانگیزه ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


عنوان ژورنال

دوره 12  شماره 24

صفحات  255- 270

تاریخ انتشار 2016-09-22

با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023